Daihatsu er Japansk produceret og Japans ældste bilmærke, som er grundlagt tilbage i Marts 1909.
I starten hed firmaet dog Hatsudoki Seizo Company, men blev i 1951 omdøbt til Daihatsu Motor Co., Ltd.

I 1967 blev der underskrevet en salgs aftale om salg, af en del af Daihatsu, til Japanske Toyota.

Daihatsu kom til Danmark tilbage i slutning af 70érne med modellen Charade.

Charaden blev en salgs succes i Danmark med mange tusinde solgte enheder.

Charaderne var alle 1,0 liters benzin på 3 cylinder som kørte 20 km/l og fra 1983,
kunne de også fåes som 1,0 diesel, lige ledes på 3 cylinder.

Sidst nævnte 1,0 diesel havde en max ydelse på 37 hk og var derfor ingen racer maskine,
men kunne til gengæld sagtens kører 25 km/l diesel hvilket var fantastisk tilbage i 80erne.

Senere kom modellen Charmant som var en større personbil med baghjulstræk.

Daihatsu Charmant er faktisk en klon af den gamle Toyota KE70 som nogle sikkert husker.

I start 80érne kom også firhjulstrækkeren Daihatsu Rocky med en 2,8 liters diesel motor,
og senere også med turbo og intercooler.

I 1987 kommer Daihatsu med deres Charade 3 serie som bliver deres største salgs succe til dato.

Charade 3 serien kunne leveres i med forskellige motor varianter, både som benzin eller diesel.


Faktisk lavede de også en “racer” udgave i 1987 som var en 1,0 - 3 cylindret benzin med intet mindre end 101 hk,
hvilket var fuldstændigt vandvittigt i slutningen af 80érne.

Modellen havde både turbo, intercooler, elektronisk tænding og indsprøjtning,
hvilket var uhørt i en mini bil fra den årgang.
Denne model vandt mange rally løb og andre motorløbs priser i slutningen af 80érne.

I 1989 kom Daihatsu så med deres version af en 4 cylinderen benzin motor nemlig deres HC & HD motor.

Denne motor blev en stor succes for Daihatsu,
da det viste sig at denne var meget slidstærk og pålidelig.

I 1989 lancerede Daihatsu også afløseren for Charmanten, nemlig Daihatsu Applause modellen,
som var en fin større 4 dørs familie bil.

Men denne model blev desværre aldrig den store succes, hverken i DK eller resten af Europa.

Applause, Charade og Daihatsu Rocky modellen var dem som blev solgt i starten af 90érne.

Men 1994 og frem til 1997 blev nogle svære år for Daihatsu og andre Japanske bilmærker i Danmark,
pga at en meget høj Yen kurs, som pressede bilerne højt op i pris.

Faktisk betød det at Daihatsu´s bilsalg gik stortset helt i stå.

I 1998/1999 kom Daihatsu så med 3 nye modeller til Danmark nemlig: Cuore, Sirion & Terios.
De 3 nye skulle anses som afløsere til Charade og Rocky modellerne,
og disse kører alle med "krog monteret" viskerblade.

Daihatsu Cuore blev faktisk også en mindre salgs succes pga af den store standart udstyr liste.
Og til priser fra 99.995kr. for en ny bil som kørte mere end 20 km/l

Men i starten af 00érne gik Daihatsu´s salg næsten i stå igen,
selvom der faktisk kom nye Cuore, Sirion og Terios modeller igen,
og i 2011 kom meldingen så fra Daihatsu i Japan.

"Daihatsu stopper med salget af nye biler fra januar 2013 i hele Europa"
og herefter vil man kun kunne købe reservedele til alle de tilbage blivende modeller i Europa.

Reservedele blev dog garanteret til mindst år 2025, for at sikre alle de eksisterende kunder.

Daihatsu fabrikken producerer her i år 2019, stadig mere end 1.700.000 biler årlig,
men desværre kommer ingen af modellerne til Europa pt.

Alle Daihatsuér kører originalt med viskerblade af fabrikatet Denso / NWB.
De første mange år er viskerne skruet fast fra fabrikken,
og senere fra ca. 1994 og frem blev de alle "krog monteret".



Fandt du ikke din Daihatsu model ??

Så send os en email på: ordre@viskerbladet.dk eller ring til kundeservice på tlf: 7665 3010

 

Tilbage til Viskerblade-oversigten Klik HER